
-> Impressionen
-> Link Website
|
|
Art at the Center the new agora
for a Responsible Social Transformation
Cittadellarte - Fondazione Pistoletto
Biella, Italy, 22.6. 31.10. 2002
Arte al centro is an exhibition at Cittadellarte, a place where artists and representatives of other spheres of society meet in a common search for a responsible social transformation.
In this context, arte al centro documents concrete initiatives reaching into core sectors of contemporary society, in it's cultures of production and politics, it's inter-cultural relations, or the logics of it's mass-media. All these initiatives, projects from various countries, from artists as well as from scientists or people in the economy, provide new spaces for meetings and discussions across sectorial boundaries. They provide a new agora, a place for a community based on the recognition of differences.
The exhibition focuses on projects and initiatives, which, in their concern for a wider social context, exceed the level of critique, and proceede towards pro-positive actions and interventions: artists, who do not just point to the problems of consumer society, but collaborate with firms to support responsible marketing, scientists, who do not just document traumatic events, but proceede to offer spaces for new experiences, ...
Arte al centro is organized in thematic zones, each of which assembles manifestations of hopes and dreams, documentations of glorious failures, and successfully realized projects. It provides the visitors with information and reference material for their own engagement in a responsible social transformation.
Participants:
Tal Adler (Israel), Amare le Differenze Primo Partito Intermediterraneo (international), Project AIM (Italy), Les Ambassadeurs de Vide (France), Sabina Baumann (Switzerland), Souad Benkhdim & Dominic Hislop (Italy, Scotland), Michael Blum (France), calc (Spain), Simonetta Carbonaro & Dornbracht & Meiré und Meiré (Germany), Per Carstedt & Anders Nyquist (Sweden), Casual Group (Switzerland, Italy), Cittadellarte (Italy), Club Distretti Industriali (Italy), Armin Chodzinsky (Germany), David Dellafiora (Australia), Julius Deutschbauer & Gerhard Spring (Austria), etoy (international), Jean Damien Fleury & Jean Ziegler (Switzerland), group 9:22 inc & Maria João Calisto & Oscar Vargas (international), Pierre Guillet de Monthoux & Giorgio Borrione (Sweden, Italy), illy (Italy), Indymedia (Italy), Charlie Jeffery & Francesco Bernabei (England, Italy), Charlie Jeffery & Haeseung Chung & Teseco (England, Korea, Italy), Leopold Kessler & Ermenegildo Zegna (Austria, Italy), Ulrike Kohnen-Zuelzer & Brigitte Zerle & Ermenegildo Zegna (Austria, Italy), Cees Krijnen & Pininfarina (Netherlands, Italy), Mark Lewis (England), Hans Op de Beeck (Belgium), Michelangelo Pistoletto (Italy), Kai Portilla & Ali Ganjavian (England), Relax (Switzerland), Juan Esteban Sandoval Arango (Colombia), Henrik Schrat (Germany), Significans (Germany), Nika Spalinger (Switzerland), Transnational Republic (Germany), Marion von Osten (Switzerland), Why do you shop? (Germany), Wochenklausur (Austria).
Curated by Dagmar Reichert with assistence of Davide Colombo.
Artistic Director: Michelangelo Pistoletto
|
 |
|
Xenix Zürich Mai 2005
2. Arabische Filmtage mit Fokus Palästina
Zum Kontext: Zwei Briefe und eine Vorbemerkung
Beirut, 1. 3.05
Liebe Dagmar,
Ich danke Dir für Deine Einladung an unsere Vereinigung Beirut DC zu einer arabischen Filmwoche in Zürich und Bern. Das bietet uns zum 2. Mal die Möglichkeit, eine Auswahl jüngster Produktionen aus sechs arabischen Ländern vorzustellen, die ein anderes Bild der arabischen Welt zeigen das Bild junger unabhängiger arabischer Filmemacher, die in ihrem Land oder in der Diaspora leben. Heute, da sich die Augen der ganzen Welt auf die arabische Welt richten, anklagend, verwirrt oder auch einfach gespannt, zu einem Zeitpunkt, da die ganze Region grosse geopolitische, gesellschaftliche und kulturelle Umwälzungen erlebt, richten auch die arabischen FilmemacherInnen den Blick auf ihr Erleben und analysieren und hinterfragen ihre Realität. Sie machen sich auf die Spurensuche nach ihrer eigenen Identität und stellen dem uns von den Medien aufgedrängten, zunehmend standardisierten und vereinfachenden Bild der arabischen Realität, das die ganze komplexe Vielschichtigkeit dieser kulturellen Identität auf stereotype Vorurteile reduziert, ihre eigenen Bilder gegenüber, mit denen sie sich identifizieren können Bilder, die ihre tiefen Ängste, ihre Sehnsüchte und ihre Fragen ehrlich und ungeschönt reflektieren, an einem Wendepunkt einer
Geschichte, die zu Ende geht, und an der Schwelle zu einer Zukunft, die sich ungestüm und gleichzeitig besorgniserregend anbahnt ....Fortsetzung (siehe -> PDF)
|